Långt svar till en fråga om kulturskillnad

Anonym fråga: Man har ju fått uppfattningen av att ungdomar i USA inte har sex (pga stränga föräldrar eller kultur, vad vet jag?) Hur kommer det sig då att många blir tonårs-mammor tror du? eller har jag helt enkelt fått helt fel uppfattning? 

Älskar din blogg!

Svar: Först av allt, tack. Roligt att du gillar den! Många anonyma kommentarer (av de få kommentarer jag får), skulle va kul att veta vilka som kommenterar.

Förhållande mellan en kille och en tjej här är väldigt annorlunda och strikt i jämförelse med hemma. Persoligen gillar jag läget hemma väldigt mycket bättre. Saken är den att det beror helt på vem man är med. Jag tror det har mycket att göra med religionen här i USA. De flesta är kristna och gamla traditioner håller i sig. Stängda dörrar och att umgås bara en tjej och kille är sällan tillåtet.

Jag frågade senast i förrgår om jag kunde sova över hos en kille (min fd. värdbror) och min nya värdmamma sa nej. Jag berättade för henne att detta är vanligt i Sverige, men hon var fortfarande tveksam. Hon sa aldrig nej, men hon skrev att hon hellre ser mig göra något annat. Jag respekterar självklart det, men jag kan inte sticka under stol med att jag hellre hade frågat mina föräldrar och fått ett jag. Ändå anser jag mina föräldrar ganska strikta. De har dock blivit bättre nu på senare tid, men i början (dvs, när jag började gå ut på kvällarna, sova borta osv) så var det faktiskt riktigt jobbigt ibland.

Jag tror därför att det både är kultur och föräldrarna. De gamla traditionerna sitter i föräldrarna, samtidigt som kristendomen är en del av kultur och gamla vanor håller väl delvis på att vidgas, men fortfarande så anser man inte att en tjej och en kille ska umgås utom synhåll. Dock är dejter vanligen okej. Min förra värdmamma ville dock känna personerna jag gick på dejt på (därför jag bara gick på en hos henne), här har jag inte frågat än.

Sen är det ju undantagen. Det finns föräldrar som inte bryr sig och vissa blir så kallade "man-whores". Jag vet inte riktigt detaljerna på det. Men sen är det också väldigt mycket förhållande fram och tillbaka. I stället för "one night stands" så är det "korta förhållande". Dejting är vanligt och det finns så många sjuka uttryck. "Talking" = på G, dvs nästan ihop. "Dating" = tillsammans, man är ett par. "Going on dates" = inte ett par än. Jag kan inte tänka på nått annat nu, men jag menar, "talking" uppfattade jag som att man snackar liksom. Bra kompisar... Men icke det!

Korta förhållanden, ja, det är det verkligen. Mycket, ååååå vad jag älskar dig, du är den ända för mig osv. En vecka senare är det någon ny. Kanske är det där det händer, tjejen blir gravid och killen lämnar henne. Jag vet inte. För det känns som att det är många barn där inte mamman och pappa är tillsammans längre. Jag har hört om det mer än vad jag har hört om föräldrar som är lyckliga tillsammans.

Okej, det blev väldigt långt nu, och nu somnar jag nästa. Jag tidsinställde detta för jag hade precis gjort två inlägg. Men vi hörs idag igen, när jag vaknar haha. Kram på er! Ha en fin dag och eftermiddag Sverige, detta ska poppa upp runt 12 på dagen för er.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0