Dagens fråga

Postat av "Taggen"


1) Är det något man inte får göra eller säga som är viktigt (förutom det där med killar, hi hi).
2) Skall man ha med presenter?
3) Sen undrar jag vad du tycker skiljer sig mest mellan USA och Sverige.

1) Svar: Förutom eget ansvar, alltså ta ansvar och förstå själv gränserna så är det väl inget specielt så, som man måste tänka på. Svärord anses dock vara väldigt dåligt här. Säg aldrig det i skolan eller till dina värdföräldrar. Min första värdfamilj använde aldrig några svärord då de var kristna. Exempelvis sa dem "oh my gash" istället för "oh my god", och "what the heck" istället för "what the hell" osv, osv. Hårdast ser dem på ordet "fuck". Det ska man aldrig använda!!

2) Svar: Jag hade med mig presenter. Och ja, det tycker jag att du ska ha för att visa din uppskattning för att du får bo där. De kan du även göra på andra sett, så som julklappar, säga det till dem ibland, hjälpa till hemma osv.

3) Svar: Jag avskyr denna frågan. Har fått den så otroligt många gånger och för att vara helt ärlig, allt skiljer sig. Börja med att du vaknar upp. De vanliga sängarna är högre. Vi har bara ett badrum, frukosten är annorlunda, jag åker med min värdsyster till skolan, skolan ligger bara 10 minuter bort, klasserna är annorlunda, språket skiljer sig, striktheten i skolan är överdriven till viss del, det är klädkoder, dvs, ha inte på dig för korta shorts eller linnen, skol-lunchen ska du betala för, gå på toa får du inte göra utan ett speciellt pass/tillåtelse, du får inte äta på lektionerna, proven ser annorlunda ut, jag kan fortsätta och fortsätta säkert 100 sidor om allt detta. Varje dag ser likadan ut, på fritiden gör du andra saker, du har en annan frihet att ta dig vart du vill med bil då alla tar körkort när de är 16. Majoriteten har olika åsikt i vissa frågor om du jämför med mig. De är kristna och vissa går i kyrkan. Alltså, jag vet inte vad som skiljer mest, det är verkligen svårt att svara på det.

En bild till från Grekland förra året. Ska inte bli såhär brun denna sommaren. Det var liksom fööör brunt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0