Skolsystem i Sverige vs USA

Linn
Hej!
Först tänkte jag bara säga att din blogg är jättebra, man blir ju lite sugen att åka ner till USA om några år om man säger så! :D
Undrar bara va du gick för linje i Sverige? Går du samma linje i USA? Eller har dom enns olika linjer här? Haha! :)

Svar: Hej! Va roligt att hora. Den ar meningen att bade inspirera och informera. Jag kan verkligen rekomendera att gora detta. Spendera i alla fall ett ar utomlands. Halva tiden har redan gott, det kanns som att det har gatt sa fort, och det ar bara ca 5 manader kvar. Snart, okej, inte forran om ett tag, men lat oss saga snart sa kommer det bli dags att borja planera hemresa. Plannera sommaren, vad jag ska kopa med mig hem (vilket kommer bli ett ordentligt lass) och massa massa mer. Hur sjutton jag ska fa plats med alla saker. Jag kom med tva fullpackade resvaskor (forstar inte hur folk kan resa med en..det ar liksom ett helt ar), och nar min familj var over nu runt jul och nyar fick de med sig i princip en resvaska av saker hem. Skont kandes det, for tillfallet, men sen packade jag upp allt jag shoppade nar de var over, och alla mina lador och garderober blev fullproppade igen. Dock har jag ett valdigt litet utrymme for klader (jamfort med jag ar van vid da jag har en hel vagg som ar en garderob med skjutdorrar).

I alla fall, vill inte traka ut dig nu, utan ska istallet forsoka svara pa hur skolorna funkar. Detta kan bli invacklat, men jag forsoker.

I Sverige gick jag natur. Jag hann bara med ett ar innan jag akte och maste erkanna att jag la ner mycket tid pa skolarbete. Jag kampade ganska mycket for att fa bra betyg osv, samtidigt som jag tyckte det var svart (vissa amnen). Just nu ar jag lite nervos for att fortsatta natur. Mest av allt for matten, och for alla NO amnena, vilket bada dessa ar vad natur ar i princip. Samtidigt kanns det som att jag vill ga natur... Eller jag vill ga natur, for utbildningen ar extremt bred och bra.

USA daremot har inga linjer i High School (gymnasiet), utan man gor sitt eget schema. Beroende pa vilket collage (hogskola) man vill in pa, ar vissa klasser/amnen ett krav. Jag daremot, behover inte tanka pa det. Det enda jag behover ha ar Histoia och Engelska (krav fran EF), resten kan jag valja sjalv.

Varje dag ser exakt likadan ut (japp, trakigt, enformigt). Vi har 7 lektioner, med 4 minuters raster mellan dem, varje dag i exakt samma ordning och allt. Lunchen ar la 30 minuter eller nagot sant, och varje lektion ca 1 timme. Sa vi borjar 8/00, har lektion till 9.04, nasta lektion borjar 9.08, haller pa till 9.57, nasta borjar 10.01, ni fattar..

Mitt schema forra terminen var engelska, historia, journalism, kor (chior om ni inte fattar haha, tva prickar over o), sen lunch. Darefter var det Digital Design, matte och sista study hall. Valdigt simpelt och gott. Fick for ovrigt alla A (fick slutbetygen i gar).

Sa skolan har ar inte alls lika svar. Proven ar flervalsalternativ (vilket dock ar svart pa Amerikans Historia), men det gick bra enda. Herregud va manga lektioner jag inte lyssnade/somnade dock. Ojojoj....

Till sist, jag kan inte anvanda detta aret som ett ar i Sverige. Dvs, jag maste fortsatta dar jag slutade, alltsa borja 2:an nar jag kommer tillbaka, och ga med arskursen yngre (95 :orna).

Hoppas du fick svar pa dina fragor, och hoppas att detta langa inlagget uttrakade dig allt for mycket.

Ha en bra dag!

Kommentarer
Postat av: Linn

Tack för svaret!! :)

2012-01-06 @ 15:26:17
URL: http://linnfelicia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0